lördag 16 februari 2013

Macrons 2


När jag började baka surdegsbröd för nåt år sen skaffade jag en fantastiskt bra bok som komplement till Martin Johanssons surdegsbrödsbibel, och den heter Bröd från Brunkebergs bageri. Nu har det kommit en ny bok från samma författare,Sötebröd från Brunkebergs bageri. Blev tvungen att gå med i en bokklubb för att komma över den....När man bakar från de här böckerna behöver man en våg för alla recept är angivna i gram. Det finns förvisso en översättningstabell, men jag rekommenderar verkligen att baka med våg. Det är enklare och blir exaktare och resultatet blir alltid bra.

Äldsta sonen ville hitta något kul bakverk som ska bli hans specialitet och jag gav honom Sötebrödsboken. Han fastnade för macrons. Och det var lätt och blev fantastiskt bra, det måste ni prova!

100 gr äggvita ( 3 ägg)
30 g socker
200 g florsocker
100 g mandelmjöl (eller mald mandel)
Karamellfärg
Vispa äggvita hårt, tillsätt socker under vispning.BLanda flosocker med mandelmjöl och vänd ner i smeten. Droppa i karamellfärg och rör försiktigt. Spritsa ut smeten på två plåtar, ca 2-3 cm stora. Låt torka i rumstemperatur i 30 min.
Grädda i 160 grader i 10-12 min på dubbla plåtar.
De skall vara torra på ytan och få en "fot" när de är klara. Svalna på plåten.

Under tiden gjorde vi en citronkräm med rivet skal från 3 citroner, saft från 1-2 citroner 
3 äggulor, 2 dl socker och 125 gr smör.
Man smälter smöret i kastrull. Vispar ihop citronskal, citronsaft, äggulor och socker i en bunke och häller ned blandningen i det smälta smöret i kastrullen. Vispa och sjud ihop tills det blir en tjock smet. Svalna och kyl i kylskåp innan man lägger ihop macronerna. Otroligt goda! Går ju att variera med massa olika fyllningar. Nästa gång skall vi prova kolakräm...








1 kommentar:

  1. Jättegoda kan bli beroende av dessa tycker mormor

    SvaraRadera