torsdag 7 februari 2013

Äppelkaka i långpanna


Utflykt i skolan imorgon och snart skall barnen åka till Sälen med mormor och morfar. Så jag bunkrar upp med lite godsaker de kan ta med. Det är är en enkel och jättegod äppelkaka i långpanna.
4 ägg och 4 dl strösocker vispas pösigt.
Vispa ned 4 dl vetemjöl och 1 tsk bakpulver. Bred ut i en långpanna med smort bakplåtspapper i botten.
Skiva 2 äpplen tunnt och lägg på. Krydda med kanel och råsocker (eller farinsocker/strösocker) strö på lite mandelspån och hyvla sen smör med en osthyvel och lägg på. Grädda i nedre delen av ugnen 175 grader i 20 min.
Råsockret och smöret på toppen gör att det blir en marängaktig krispig yta och bitarna känns lyxiga trots att de är ganska enkla.

1 kommentar:

  1. Caisa-Britt Ericsson25 april 2013 kl. 23:59

    Hej Annis... nu kunde jag inte hålla mig längre, så nu har jag varit på en mindre rundtur, får bli en längre nästa gång. Jag hoppas att jag fick låna detta äppelkakerecept... tänkte väl det :)
    Så gott när det blir den där knapriga ytan !
    Tack <3

    SvaraRadera