torsdag 31 januari 2013

Torsdagsbakning














Ännu en rolig sak med att ha en blogg är att man börjar gräva bland gamla recept, för att hitta bra favoritrecept att använda till bloggen. Vi hade slut på frukostbröd tills imorgon och jag kom att tänka på ett recept som vi fick hemma hos mej när jag var tonåring. Jättegott färskt och att rosta!

50 gr jäst
1, 5 msk salt
1,5 msk socker
7 dl fingervarmt vatten
2 ägg
1 dl olja
2 liter vetemjöl
ägg+vallmofrö
Lös upp jäst i socker, salt och lite av vattnet. Tillsätt ägg, olja och resten av vattnet. Arbeta in mjölet tills degen släpper bunken. Ta upp på bakbord och arbeta lite till. Jäs i 30 min. Arbeta igen och dela i 2 delar. Varje del delas sen i 3 delar som rullas till smala längder. Fläta två flätor, jäs i 20 min under duk, pensla med vispat ägg och strö på vallmofrö. 
Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i 35-40 min.

Det godaste brödet hittills tyckte den äldsta sonen och tyckte jag skulle slänga surdegen.....ha ha.
Jo gott men inte så nyttigt. Lillsonen blev inspirerad när jag bakade och ville prova göra några bullar som han hittade i den gamla receptpärmen. Men mer om dem imorgon!


4 kommentarer:

  1. Men det var inte i går jag bakade dom tror att dom heter Leaa fläta.

    SvaraRadera
  2. Den spar jag, ser jättegod ut! Nu gör du Pinterestdebut! :)

    SvaraRadera
  3. Kan också berätta att det går att göra dubbel sats! 4 smaskiga flätor gräddas samtidigt i varmluftsugn på 175 grader i stället. Ca 30-35 min, byt plats på plåtarna efter halva tiden!

    SvaraRadera
  4. Ser jättegott ut.
    Lägger till din blogg på min lista.
    Kram Synnöve....

    Hittade dig i Kakburken :D

    SvaraRadera