tisdag 15 januari 2013

Müsli


Har man börjat göra egen müsli är det svårt att sluta, det finns nämligen ingen lika god med lika mycket nötter, mandlar och frukter att köpa. Jag kör ett recept från Ullan i Småland.
Skållade mandlar och hasselnötter rostas i ugnen på 175 grader i ca 10 min tills de blir gyllenbruna, lägg dem på varsin sida av pannan och rör lite vid halva tiden. Hälls upp i 2 skålar var för sig för att svalna. Hacka dem i stora bitar. Om man gnuggar hasselnötterna i händerna ramlar skalen av.
Medan nötterna är i ugnen rör man ihop:
6 dl havregryn
6 dl rågflingor
2 dl sesamfrön
2 dl Linfrö
2 dl solrosfrön
2 dl kokos
2 dl havrekli
2 dl vetegroddar
När nötterna är klara häller man ut grynblandningen på pannan och droppar över ca 1 dl vatten blandad med 1-2 msk honung. Rostas sedan i 30min. Rör om var 10e min. Ta ut och blanda med nötterna och valfria mängder russin,tranbär, aprikoser eller annan torkad frukt. Man kan också röra i lite flingor, ex k-special.

I juletid har ICA färdigskalade mandlar, superlyxigt att slippa det tråkiga momentet....Jag brukar köpa på mej ett gäng med påsar för musli och mandelkakor. Synd att det inte finns året om.
Citygross har ett stort sortiment av spännande torkade frukter. Ex torkade päronbitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar