söndag 20 januari 2013

Marockogryta med tillbehör

Jag älskar att laga mat till middagar med gäster. Säger som sonen, mamma det här skulle vi göra oftare..
Den här middagen gick i lite Marocko och medelhavstema. Huvudrätten var en marockansk gryta som kokade i 5-6 timmar. Till den ett pilaffris. Man fräser gul lök i olivolja med chili, nejlikor, kardemummafrö och kanelstång en stund. Tillsätter riset och fräser det en stund i olje och kryddblandningen innan man häller på vatten och en buljongtärning. Kokar som vanligt i ca 15 min. Rör i ljusa russin och ev flagad mandel.

Till sån här mat är det roligt med massa tillbehör.
Jag gjorde en vanlig grönsallad, vitlöksbaguetter, ugnstorkade cocktailtomater, grillade paprikor med olivolja och flingsalt, aubergine med parmesan, salladsost, turkisk yoghurt med rivet apelsinskal och kalamataoliver.

Den goda marockanska grytan finns här
www.tasteline.com/Recept/Marockansk_kottgryta_med_aprikoser_och_bulgur

4 kommentarer:

  1. Guva smarrigt Annis! Får jag komma på middag nästa gång? :D

    SvaraRadera
  2. Jihooo, min första "riktiga" kommentar på bloggen. Det skall givetvis premieras. Grattis Anna du har en innestående middag :)

    SvaraRadera
  3. Mums vad gott det ser ut! Jag måste säga att din blogg är fantastiskt inspirerande att läsa. Du är så duktig Annis! Kanske ska anmäla dig till nästa års upplaga av "Sveriges Mästerkock" ? :-)
    Kram Ullis

    SvaraRadera