onsdag 30 januari 2013

Restaurangmat



Middag på restaurang Brasseriet i Örebro med kollegorna, då det är en som skall sluta. Jag valde röding med hollandaisesås och ett slags potatismos som var krossade potatis (med skal) blandat med brynt smör. Gott men såg ut som rotmos...
Hollandaise är jätteenkelt att göra själv, jag blev ganska förvånad när jag för några år sen insåg hur lätt det var...
Bye bye pås-pulversås...

Smält 150 gr smör, låt svalna ngt.
Blanda 3 äggulor, 3 msk vitt vin/ (matlagningsvin) i liten kastrull. Ställ kastrullen i en större kastrull med sjudande vatten. Vispa tills det tjocknar. Ta ur kastrullen och tillsätt det smälta smöret i en tunn stråle medans man vispar. Smaksätt med citron, vitpeppar och salt.

Hade inte tänkt ta efterrätt men när jag såg att det fanns creme brulé var det för svårt att stå emot....(karaktären är inte så stark...) Och den var verkligen fantastisk god!

Har aldrig provat att göra det själv, men nu skall det bli av nån dag. Hittade ett bra recept (tror jag) på www.kokaihop.se/recept/creme-brulee-2

2 kommentarer:

  1. Jag kommer direkt! Har du brännare?

    SvaraRadera
  2. Provar nog i ugnen först men funderar på att skaffa en brännare på sikt...Säger till när jag provat :)

    SvaraRadera