söndag 6 oktober 2013

Auberginerullar

Jag älskar aubergine i alla dess former. Den här rätten var i Svd imorse och jag ville prova direkt, det var lite meckig men väl värd besväret. Så gott!
Blir ca 4 port som ensamrätt eller 8 som förrätt.

2 stora auberginer
1-2 mozzarella a' 125 gr ( helst buffel men funkade utmärkt med vanlig)
50-60 gr gryereost eller emmentaler i tunna strimlor
Ca 1/2 dl sultanrussin 
Fryst eller färsk basilika
1 dl riven parmesan
olivolja att steka i
Tomatsås:
1 finhackad gul lök
1 finhackad vitlöksklyfta
1 burk hela tomater
1,5 dl vitt vin (matlagningsvin går bra)
1 tsk strösocker
1/2 tsk torkad basilika
1/2 dl hackad persilja
salt o svartpeppar
Skölj och skär auberginerna på längden i ca 1/2 cm tjocka skivor. Salta dem och lägg dem på en hög.
Ställ något tungt över (jag tog en mortel...) Låt stå ca 1 tim så de vätskar ur sig. Skölj sen skivorna och torka av dem på hushållspapper.
Gör tomatsåsen under tiden. Fräs lök och vitlök i olivolja tills den blir mjuk, häll på tomaterna, vin, basilika, socker och sjud i ca 20 min, mosa sönder tomaterna och tillsätt ev vatten om det blir för tjockt. Smaka av med salt och peppar och klipp ned persilja.
Dags att steka auberginen. Häll rikligt med olivolja i en stekpanna och stek skivorna gyllenbruna på hög temperatur tills de mjuknar.
Sätt ugnen på 200 grader.
Lägg upp en aubergineskiva och lägg på mozarella, gryereost, några russin och basilika och rulla till en rulle.













Lägg rullarna tätt i en form. Salta lätt och häll på tomatsåsen. Strö på parmesan och gratinera i 15-20 min tills osten smält och tomatsåsen puttrar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar