måndag 22 april 2013

Zucchiniterrin och sparrispaj

Firade våren med en vårbuffe och fyra trevliga tjejer som kom hit. I senaste numret av Allt i hemmet hade man dukat upp en vårbuffe med många intressanta recept. En enkel paj som blev lite extra snygg med dekor av sparris, zucchiniterrin låter avancerat men var rätt lätt och såg väldigt festligt ut!

Sparrispaj
Pajdeg av 3 dl vetemjöl, 100 gr kallt smör och 3 msk iskallt vatten. Arbeta ihop och lägg i kylen minst 30 min. Kavla ut degen och tryck ut i en form. Stek 2 gula lökar som strimlats i olivolja. Riv 100 gr västerbottenost eller annan smakrik ost. Jag tog hälten cheddar och hälften parmesan. Fyll pajskalet med stekt lök,  strö över ca 1 msk finhackad timjan och sen osten. Vispa ihop 3 ägg och 1 dl vispgrädde, 1/2 tska salt och 1 krm svartpeppar och häll i formen. Dekorera med 1/2 knippe späda sparrisar. Grädda i 200 grader ca 30 min. Låt svalna och strö på lite flingsalt.

Zucchiniterrin
Den skall göras dagen innan.

1 medelstor zucchini
4 fasta potatisar
1 gul lök
1 burk ricottaost
3 ägg
200 gr creme cheese
1 citron
löjrom eller röd kaviar
gräslök

Tärna zucchini och potatis och finhacka löken.Blanda med 2 msk olja och 1/2 tsk salt och 1 krm svartpeppar på ett bakplåtspapper. Rosta i 200 gr ca 25 min. Låt svalna. Klä en liten ugnsform, jag tog en brödform med bakplåtspapper.
Blanda äggen med ricotta i en bunke, rör ner de rostade grönsakerna, krydda med 1 tsk salt och 1 krm svartpeppar. Fyll ugnsformen och grädda i ca 20-25 min tills terrinen stelnat. Låt svalna och förvara i kyl över natten.
Nästa dag tar man ur terrinen, skär i lagom stora fyrkanter och dekorerar med  creme cheese blandad med 1,5 msk citronsaft och på toppen rom och gräslök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar