söndag 26 oktober 2014

Snabb lövbiff med smak av fest

Till lunch idag hade jag köpt lite lövbiff men visste inte riktigt vad jag skulle göra med den. Googlade och hittade detta recept som jag nästan hade alla ingredienser till. 

Jag hade inga soltorkade tomater utan använde en burk med sardell-tomatcreme istället (se bild) och jag tog parmesanost istället för prästost.
Salladen gjorde jag med fryst avocado som tinade långsamt på lägsta temperaturen i micron. 
Det blev verkligen supergott och gick snabbt att göra. 


http://alltommat.se/recept/fylld-lovbiff-med-rodvinssky-och-avokadosallad/


Fylld lövbiff med rödvinssky och avokadosallad Receptbild - Allt om Mat

Fylld lövbiff med rödvinssky och avokadosallad

Ingredienser4 person(er)

1 tsksalt
1 tsksalt
1 msksmör
2 mskrapsolja
8-10 sttomater, soltorkade i marinad
0,5 tsksvartpeppar, nymald
2 stbakpotatisar, (à ca 400 g)
4 stlövbiff, (à 150 g) skivor
150 gprästost, vällagrad
Sky:
1 mskströsocker
1 dlvatten
1 mskbalsamvinäger
1 mskdijonsenap
1 mskkalvfond, konc
2 dlvin, rött
Sallad:
2 krmsalt
3 sttomater
1 krmsvartpeppar, nymald
0,5 mskcitron, pressad
2 stavokador

1. Sätt ugnen på 225°. Skölj potatisen och skär den i cm-tjocka skivor. Vänd skivorna i olja på en stor plåt och salta. Baka potatisen mitt i ugnen 15-20 min.
2. Finhacka ost och soltorkade tomater.  Platta ut lövbiffarna och lägg på fyllningen. Vik över och tryck ihop längs kanterna. Salta och peppra på köttet.
3. Stek lövbiffskivorna på hög värme i smör 2-3 min på varje sida.
4. Vispa ur pannan med 1 dl vatten. Tillsätt socker, vinäger, vin, kalvfond och senap i skyn och låt koka ihop på hög värme 5-10 min.
5. Skala, kärna ur och skär avokadon i bitar. Skär tomaterna i bitar.
Blanda avokado, tomat, salt, peppar och citronsaft. Servera biffarna med sky, sallad och potatisskivor.

RECEPT FRÅN 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar