torsdag 15 maj 2014

Tekakor från Frövi

Dottern ville ha tekakor och jag mindes ett jättegammalt recept på goda tekakor med havregryn. Gjorde dem idag, inte världens nyttigaste kanske...men goda.








8 dl havregryn blandas med
1 liter mjölk
Stå och svälla i minst 2 timmar
175 gr smält smör eller margarin
75 gr jäst
1/2 dl socker
1 tsk salt
Ca 2 liter vetemjöl
Smält smöret och blanda med grynblandningen. Smula jästen i en degbunke och lös den med lite av grynvätskan. Häll ned resten av grynvätskan och tillsätt socker o salt och mjöl, lite i taget till det blir en smidig deg. Spar mjöl till utbaket. Jäs i bunken ca 30 min. Kavla ut degen till en ca 1 cm tjock platta. Tag yt runda kakor med ett mått.
Jäs dem på plåt 30 min. Det blev kakor till 4 plåtar.  Nagga med en gaffel och grädda i 225 grader mitt i ugnen. Eller i varmluft 200 grader, 2 plåtar per gång, byt plats efter halva tiden. Ca 8-10 min i ugnen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar