torsdag 8 maj 2014

Inlagd aubergine, italiensk tapas

Jag älskar aubergine, i alla former. Och när min facebook-vän Kerstin skrev om inlagda auberginer var jag tvungen att testa. Supergott!! Jag gjorde en stor burk som vi nu har i kylen och tar fram som tillbehör. Fantastiskt gott till tortellini med tomater, parmaskinka o ost...
Jag skalade 5 auberginer, skar tunna skivor med en mandolin, ca 1,5 mm tjocka. La dem i ett stort durkslag med lite salt mellan lagren. ställde en tallrik uppepå och en tung gryta med en mortel i..Sen fick det stå i många timmar och vätskan kom ur. Efter det skulle de läggas i en sträng på en ren kökshanduk som rullades ihop och den sista vätskan pressades ut. Ner i en kastrull och i med riven vitlök, jag tror jag tog 4 klyftor, torkad oregano, svartpeppar, salt och skvätt vitvinsvinäger. Hälften olivolja och hälften rapsolja så det täcker. Koka upp i några minuter.Rör om. Tag bort kastrullen från plattan, låt svalna och häll i burk. Håller i evighet säger Kerstin. Men det kommer inte att räcka i evigheter för det var supergott :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar