söndag 11 maj 2014

Snabba tekakor

Läste ett recept på Kakburken imorse som jag bestämde mej för att testa till frukost. Snabbjäsning och kort tid i ugnen passar bra på morgonen.

1 1/2 pkt jäst
100 g smält smör
3 dl mjölk
8 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 tsk salt
1 msk socker

Smält smöret och häll på mjölken, svalna till 37 grader. Blanda mjölet, havregryn, socker o salt i en bunke. Smula jästen i en annan bunke. Lös upp jästen med mjölk/smörblandningen. Häll ned i mjölbunken och knåda ihop till en deg. Jag formade en stor rulle och skar ca 1 cm tjocka skivor som jag rättade till lite och la på ett bakplåtspapper. Lägg på en handduk och jäs i 25 min. Grädda sedan i 5-7 min i 250 grader. Blir 1,5 plåt, ca 18 tekakor. Jättegoda. Nästa gång ska jag ha ännu mer havregryn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar