söndag 4 maj 2014

Chokladtårta med körsbär

Tjejmiddag hos mej igår. Jag gjorde en vårbuffé som avslutades med denna goda tårta. Det var ett bra recept på bottnar, lätta luftiga och lätt att få höga.

Jag dekorerade den med chokladrullar.
Man värmer en-två vanliga chokladkakor i ugnen en kort stund på svag värme med rutorna ned. Tar en osthyvel och hyvlar. Då rullar chokladen ihop sig till fina rullar.
Annars kan man dekorera med hackad choklad.
Till tårtan skall det vara en fyllning och den gjorde jag dagen innan. Jag köpte frysta körsbär på Willys (tror de är de enda som har just frysta körsbär).
Jag gjorde med 3 paket men det hade räckt med 2 pkt.

Så här kommer receptet:
3 msk osaltat smör, smält plus lite till formen.
2 pkt frysta körsbär, a 225 gram
250 gr strösocker
1 dl cherry brandy eller annan körsbärslikör
100 gr vetemjöl
50 gr kakao
1/2 tsk bakpulver
4 ägg
5-6 dl grädde
choklad till dekoration

Smöra en form med löstagbar kant, ca 23 cm i diameter och klä den ev med bakplåtspapper i botten. Sjud körsbären i en kastrull med likören och 3 msk socker i 5 min.
Sila av körsbären och spara lagen.
Knäck äggen i en värmetålig skål och vispa ner 160gr av sockret. Ställ skålen över en kastrull med sjudande vatten och vispa äggsmeten tjock i 6 min. (detta var verkligen ett bra tricks, blev fluffigt och mycket)
Tag bort skålen och vänd ner mjöl, kakao o bakpulver samt det smälta smöret, lite i taget.
Bred ut smeten i formen och grädda i 180 grader i ca 35 min. Tag ut och kallna.
Dela kakan i två delar och häll sockerlikörlagen på de skurna sidorna (hit kan man göra kvällen innan)
Vispa grädden med resterande socker. Lägg  på hälften av grädden, körsbären och lägg ihop tårtan. Bred på resterande grädde och dekorera med chokladrullar.

2 kommentarer:

  1. Kan intyga att den verkligen var supergod! Chokladbottnarna var väldigt lätta och saftiga och smakkombinationen choklad med körsbär, mmmm, helt suveränt!
    En helt perfekt avslutning på "Annis tjejmiddag deluxe"!
    Kram Ullis :-)

    SvaraRadera
  2. Tack Ullis! Så kul med en kommentar. Trist att kommentatorfältet fungerar så dåligt här på bloggen :(

    SvaraRadera