söndag 10 mars 2013

Paj x 3

Med Linas matkasse var det paj den här veckan. Jag kompletterade med en vanlig ostpaj till barnen.

Lina pajen bestod av ett färdigt pajskal på rulle, men jag tycker en vanlig pajdeg blir bättre.
Men fyllningen var jättegod. Efter att man har förgräddar pajskalet i 10 minuter lägger man i: 
en färsk broccoli som man delar i små små buketter, en halv purjolök, några soltorkade tomater i strimlor och 150 gr smulad fetaost. 

Vispa ihop 4 ägg, 3 dl mjölk, 2 pressade vitlöksklyftor, 1/2 tsk timjan, 1 krm paprikapulver, 1 krm svartpeppar och 2 krm salt.
Slå över och grädda i ca 20 minuter.

Ostpajen var bara 3 dl riven ost, varav 1 dl västerbottenost, salt och svartpeppar, 3 ägg och 3 dl mjölk.

175 grader ca 30-40 min.


Till efterrätt en gammal klassiker som man kan göra med olika fyllningar. I ursprungsreceptet. är det konserverad ananas men idag blev det frysta hallon och kokos. Minst lika gott!

Botten:
175 gr smör (viktigt för smaken att det är riktigt smör), smälts i micron.
Rör ner 1 dl socker, 3 dl mjöl, 1/2 tsk bakpulver, 1 knivsudd salt. Tryck ut i en pajform och grädda i 15-20 min på 225 grader.

Blanda under tiden 2 dl creme fraiche, 1 ägg, 1 dl socker, 1 tsk vaniljsocker.

Tag ut pajskalet ur ugnen lägg i hallon (eller ananas, eller persikor, eller eller...) och häll över cremefraiche-röran. 
Grädda ytterligare i 15- 20 min på samma temp.
Strö på kokos och servera kall. Mmmm



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar