fredag 8 mars 2013

Morotskaka

En intensiv vecka, har inte hunnit lägga ut något på flera dagar. Men igår frågade en vän om jag hade något bra recept på morotskaka och det har jag. Ett jättebra recept som jag fått av min danska väninna. 

Gulerodskage

200 gr mjukt smör
200 gr farinsocker (ca 3 1/3 dl)
3 ägg
200 vetemjöl (ca 3 1/3 dl)
2 tsk kanel
2 tsk bakpulver
5 st finrivna morötter (ca 300 gr)
75 gr hackade valnötter
1,5 dl russin

Topping:
200 gr philadelfia eller liknande
2 msk vatten
50 gr florsocker (ca 1 dl)
2 tsk rivet citronskal
2 tsk citronsaft

hackade valnötter och rivet citronskal som dekoration

Vispa smör och farinsocker och ägg. Blanda mjöl, kanel och bakpulver och rör ned växelvis med de rivna morötterna, valnötterna och russinen. Häll i en rund springform (ca 22 cm) och baka den i mitten av ugnen på 175 grader i ca 50-60 min. Låt svalna.
Rör samman osten med övriga ingredienser till toppingen och bred sedan på den kalla kakan. Dekorera med hackade valnötter och rivet citronskal.

1 kommentar:

  1. Den var helt underbar,kommer att bli en favorit i repris här hemma.Tack att du delar med dig och inspirerar/Kram Alma

    SvaraRadera