söndag 3 mars 2013

Kall och varm sås till ugnsgrönsaker och vin

Jag gör ofta ugnsbakade grönsaker. Det är så lätt och sköter sig självt. Sen kan man ju variera dem i oändlighet. Igår var det potatis, morötter, zuchhini och på slutet la jag på tärnad halloumiost. Olivolja, salt och provensalska kryddor. Till det en helstekt fläskfile som först stekts i pannan och sen eftersteks i ugnen för 68 graders innertemperatur. Jag hade ugnen på 200 grader när det bara var ugnsgrönsakerna, och när de nästan var klara och köttet kom in i ugnen sänkte jag temp till 150 grader.
Dragonsås
smält 1 msk smör i en kastrull. Tillsätt 2 msk vetemjöl och späd med 3 dl vatten, lite i taget.
Tillsätt 1 kycklingbuljongtärning, knappt 1 dl grädde, 2 tsk dragon, 2 tsk dijonsenap och koka ihop några minuter. På slutet 1 tsk gurkmeja för att såsen skall bli lite gulare och finare.

Kall ostsås
Hade ingen matlagningsyoughurt så jag tog vanlig naturell youghurt som fick rinna av ca 10 min i ett kaffefilter med en sil under. Då blir den lagom krämig. Mosade ICAs salladsost i kryddlag och blandade i tillsammans med en pressad vitlöksklyfta och salt och peppar.

Vill också rekommendera ett jättegott vin som vi tidigare köpt på flaska som nu finns på box för 199 kr.

Castelforte Appassimento (nr 6346)


"Kryddig, något utvecklad smak med inslag av fat, mörka körsbär, romrussin, basilika och choklad."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar