torsdag 22 januari 2015

Rågrutor i långpanna


J
Jag gillar enkla recept med liten arbetsinsats. Det här var ett sånt. Behöver ingen maskin och enkla ingredienser. Smidigt och nästan kladdfritt för den som har problem med det:)  (inte jag)
Receptet kommer från tidningen hembakat som har en bra webbsida med många bra recept.

Ca 25 st

50 g jäst
5 dl vatten, fingervarmt
50 g smör, smält
2 dl rågmjöl
1 ½ tsk salt
½ dl ljus sirap
1 tsk brödkryddor
10–11 dl rågsikt


1. Lös upp jästen i en bunke med vattnet. Tillsätt smör, rågmjöl, salt, sirap, brödkryddor och rågsikt, lite i taget. Knåda degen kraftigt i några minuter.

2. Låt degen jäsa under bakduk i ca 40 min.

3. Platta ut degen i en långpanna, ca 30 x 35 cm, klädd med bakplåtspapper. Nagga ytan med
en gaffel och strö över lite rågmjöl. Skär degen i rutor med en kniv eller en degskrapa. Låt den jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader.

4. Grädda brödet mitt i ugnen i 18–20 min. Låt det svalna på ett galler under bakduk.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar