söndag 12 maj 2013

Glasyrbullar like "hela England bakar"

2I onsdags tittade jag och dottern på Masterclass i "Hela England bakar" och Ida blev så sugen på en bakdag. Så i fredags drog vi igång, hon började själv med chokladsnittar och sen hjälpte jag henne lite med glasyrbullar och sen avslutade vi det hela med sockerkringlor...
Glasyrbullarna var en slags variant på semla , rätt så söt, man kan nog ha mindre glasyr men jättegoda, och man gör så här:
12 bullar
500 gr vetemjöl special
14 gr snabbjäst
40 gr rumstemp smör
10 gr salt
50 gr socker
2 ägg
150 ml varm mjölk och ca 140 ml vatten (lite i taget)
Blanda alltihop i bunken, det blir en kladdig deg, tag upp den en stund och knåda ihop den till en smidig klump. Lägg tillbaka i bunken, täck med plastfolie och låt jäsa i 60 min.
Mjöla borden och tag upp degen. Dela den i 12 lika delar.
Gör runda bollar först och rulla sen ut dem till avlånga korvar. Låt jäsa i 40 min och grädda sen i 10 min i varmluft 190 grader eller vanlig 210 grader.
Tag upp och låt svalna på galler.
Gör en glasyr med 200 gr florsocker och lite vatten (ca 30 ml). Doppa bullarna i glasyren och stryk med fingret bort glasyr-rinn.
När glasyren stelnat så skär en diagonal skåra och fyll med spritsad grädde och lite sylt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar