söndag 8 februari 2015

Panko-kokospanerad kyckling med grönsaksris



Ett recept på kycklingpaketet med kyckling minutfileer som var jättegott!
Ris:
3 dl avoriris
1 kartong svarta bönor
5 vårlök ( jag använde vårlök och purjo)
1 ask Cocktailtomater ( jag använde frysta semitorkade tomater)
1/2 gurka
2 lime
2 rivna vitlöksklyftor
2 msk olja
1/2 chili ( jag tog 1 tsk sambal olek)
200 g Sockerärtor ( jag tog vanliga gröna ärtor)
Koriander (färsk eller fryst)

kyckling:
600 gr tinad kycklingfilé
1,5 dl panko (asiatiskt ströbröd)
1 dl kokos
Salt o peppar
1 ägg
1 dl mjöl

Koka avoririset i dubbelt så mycket saltat vatten (6 dl) i 20 min. Häll av om det är vatten kvar.
Häll över i en skål och ställ att svalna. Riv skal av två lime och pressa ur saften. Blanda ner 1 tsk sambal olek ( eller 1/2 hackad chili) och 2 rivna vitlöksklyftor och 2 msk olja. Häll det över det färdigkokta riset och rör om.
Skär löken i strimlor o gurkan i bitar. Häll av bönorna och skölj dem. Dela tomaterna. 

Häll mjöl på ett fat, vispa upp ett ägg i ett annat fat, blanda panko o kokos på ett tredje fat.
Salta och krydda kycklingen, vänd i mjöl, sen ägg och sist pankoblandning och stek sedan på medeltemperatur i olja o smör.
Blanda grönsakerna, bönorna och det svalnade riset. Krydda med koriander och smaka av med salt o peppar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar