söndag 7 december 2014

Juligt filmjölksbröd

Ett vansinnigt god bröd som passar bra till julmat. Jag läste lite slarvigt på receptet, hade tänkt 2 bröd men gjorde dubbel sats så jag fick 4. Men det var ju bara bra med några till. Men då behöver man 4 brödformar och en rätt stor bunke. ( jag tog en stor pastakastrull)

I alla fall, för 2 bröd behöver du:
7 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
2 dl rågmjöl 
2 tsk salt 
2 tsk bikarbonat
Rör ihop torrvarorna
Tillsätt:
2 dl mörk sirap
1 dl russin
150 gram fikon (klippta i bitar)
2 dl hasselnötter
1 liter fil

Rör ihop så allt fördelas jämnt

Smörj 2 brödformar med smör och bröa dem med ca 1-2 dl sesamfrön.
Häll i smeten och strö över ca 1 dl pumpafrön.

Grädda 40 min på 200 grader längst ned i ugnen. Sätt ev en plåt över så att bröden inte blir för brända. Sänk temperaturen till 175 grader och grädda ytterligare i 40 min. Ta ut,stjälp ur och svalna på galler.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar