söndag 28 december 2014

Belgiska våfflor

Vi fryser och tröstar oss med belgiska våfflor till lunch...
Det här receptet ger 18 st och det räcker med 2-3 per person för att bli riktigt mätt.

25 gr jäst
125 gr smör
2,5 dl mjölk (gärna 3%)
2 dl kolsyrat vatten
3 små ägg 
1/2 tsk salt
2 tsk vaniljsocker
3/4 dl socker
7 dl mjöl

Smula 25 gr jäst i en stor bytta. Smält smöret. Separera äggulor o  äggvitor i en annan bunke. Vispa äggvitorna hårt med elvisp.
 Tag kastrullen från plattan och tillsätt mjölk o vatten. Kontrollera temp med fingret. Vid 37 grader häll det över den smulade jästen.  Tillsätt salt, äggulor, vaniljsocker, socker o mjöl och vispa till en jämn smet. Tillsätt de vispade äggvitorna och rör ned dem försiktigt i smeten.  Täck skålen med plastfolie och låt stå i kylen i ca 20 min innan du börjar grädda. 
I mitt järn går det åt ca 1 dl smet per våffla. Eftersom det tar en stund att grädda dem så varmhåller jag de färdiga våfflorna i ugnen på 50 grader. 
Till våfflorna serverar jag glass, vispad grädde, hallon och chokladsås.
Chokladsåsen gör jag med
1 dl fin kakao ( valhora)
1,5 dl vatten 
2 dl socker
Som kokas i ca 3 min.
Tillsätt 1 msk matolja och låt svalna.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar