onsdag 22 januari 2014

Långpannebrödrutor

Fantastiskt saftiga och goda bröd! Alla barnen har sagt flera gånger att -mamma det där brödet är hur gott som helst och dottern sa att det slår alla tidigare bröd..
Och det var lätt som en plätt.
6 dl blandade gryn o frön ( jag tog 3 dl havregryn, 2 dl rågflingor, 1/2 dl linfrö, 1/2 dl vetegroddar)
50 gr smör
50 gr jäst
9 dl vatten
2 msk sirap
1/2-1msk brödkryddor
Ca 1 liter vetemjöl

Häll alla gryn i en bunke o rör om. Koka upp 7 dl vatten. Skiva smöret över grynen och slå på det kokande vattnet. Rör om och låt svalna till fingervärme.
Värm 2 dl vatten till fingervärme o rör ut jästen. Häll ned i grynblandningen tillsammans med sirap, salt o kryddor och det mesta av mjölet. Arbeta ihop, det blir kladdigt. Strö på lite mjöl och jäs i 30 min. Rör om degen lite och häll ut den på ett bakplåtspapper i en långpanna. Platta ut den till en jämn massa. Strö på och klappa in lite mjöl. Hugg bitar med en degskrapa, ca 8x8 cm. Lägg över en duk och jäs 30 min till. Grädda i 200 grader ca 30 min mitt i ugnen. Ta ut, flytta bakplåtspappret o brödet till ett galler och låt svalna under duk. Bryt isär bitarna och klyv i två delar när de skall äta.


1 kommentar: