fredag 17 januari 2014

Hamburgerbröd (nyttiga)

Gjorde nyttiga hamburgerbröd häromkvällen. Supergoda! Provsmakade när de kom ur ugnen och idag tinade vi frysta och värmde lite i micron till hamburgare. Saftiga och  goda. Kommer jag definitivt att göra fler gånger.
En plåt, ca 16 st.
50 gr jäst
2dl mellanmjölk
2dl vatten
1 tsk salt
4 msk rapsolja
1 msk honung
3 dl havregryn
4 dl dinkelsikt
6 dl vetemjöl speciell
Sesamfrön

Värm mjölk o vatten till 37 grader. Lös upp jästen. Tillsätt allt men spara 4 dl vetemjöl. Arbeta till en smidig deg och knåda in mer vetemjöl tills degen känns smidig. Jäs i minst 30 min, gärna 1 tim under duk. Knåda degen på bänken och forma en stor rulle. Skär den i skivor och lägg på en plåt med snittytan uppåt så det blir platta i formen.
Jäs ytterligare i 20-30 min. Pensla med kallt vatten och strö på sesamfrön. Grädda i 230 grader mitt i ugnen i 10 min. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar