onsdag 4 mars 2015

Banana cream pie

Allt jag bakat efter Roy Fares recept är fantastiskt gott. Detta var inget undantag. Man skulle kunna tro att det blir väldigt sött men det var en bra balans. Prova!

Mördegsbotten:
120 gr rumstemp smör
60 gr florsocker (1 dl)
180 gr vetemjöl ( 3 dl)
1 äggula
100 gr vit choklad, till pensling
Blanda alla ingredienser till degen och plasta in den och låt vila i 20 min i kylskåpet. Gör vaniljkrämen, se nedan.
Kavla ut degen, ca 3 mm tjock. Lägg den i en form med löstagbar kant. Nagga botten med en gaffel och ställ in i kylskåpet i 30 min. Grädda skalet mitt i ugnen på 180 grader i 13-15 min. Låt svalna.

Smält vit choklad och pensla botten och kanter med ett tunt lager. 

Kolakräm:
1 burk sötad kondenserad mjölk, färdigkokt. 
Alternativt koka en burk i 3-4 timmar, alltid täckt av vatten.
Vaniljkräm:
3 äggulor (60g)
60gr socker (3/4 dl)
3 msk maizena ( ev mer)
1/2 vaniljstång (eller 1/2 tsk vaniljpulver)
2 1/2 dl mjölk (3%)
15g smör
Rör ihop äggulor, socker o maizena i en bunke.
Dela vaniljstången och skrapa ur fröna och lägg det i en kastrull. Tillsätt mjölken o koka upp. Plocka ur vaniljstången o vispa ihop det med ägg och sockerblandningen. Koka varsamt under vispning tills den har blivit tjock som vaniljkräm. Häll över i en bunke och låt svalna.

Garnering:
3 skivade bananer 
3 1/2 dl grädde
Hyvlad choklad och kakao
Ev jordnötter

Tag ur pajskalet ur formen, lägg ett lager kolakräm i botten. Täck det med skivade bananskivor. Bred vaniljkräm över och spritsa sedan vispad grädde över. Dekorera med hyvlad mörk choklad, kakao och eventuellt jordnötter.





1 kommentar: