söndag 20 april 2014

Lågtempererad lax och bulgursallad

Lagade en jättegod lunch idag som jag vill dela med mej av. Fick ett tips i en tidning att laga lax på låg temperatur i ugnen och  oj vad saftig och fin den blev. Inte det minsta torr. Till det en bulgurröra med russin, chili o mandel, och en sweetchilisås.
Gör så här.
Lägg en färsk laxbit (2x600 gram) med skinnet nedåt i en oljad ugnsform. Krydda på med 2 tsk torkad ingefära, 2 pressade vitlökar, 2 msk farinsocker och lite salt. Droppa över några teskedar lime.
Ställ in i ugnen på 130 grader i ca 30-35 min. Om du har en termometer skall innertemperaturen vara 48 grader. När laxen är klar, strö ev på lite gräslök.

Koka under tiden upp 5 dl vatten med en grönsaksbuljongtärning och en hackad röd chili. Häll i 240 gr bulgur. Tag kastrullen från plattan och låt stå med lock på i 25 min. Lägg ca 1 dl russin i blöt i varmt vatten. Stek lite flagad mandel i en torr stekpanna, ca 1/2 dl. 
När bulguren stått och svällt klart, fluffa upp den med en gaffel och rör ned avrunna russin, mandel o 3 msk olivolja och 1,5 msk vitvinsvinäger. Smaka av med salt och häll gärna ned lite örter, jag tog fryst persilja.
Såsen gjorde jag av 2 dl crème fraîche, ca 0,5 dl sweetchilisås, lite pressas vitlök, lite farinsocker och lite salt.
Servera alltihop med lite blandade grönsaker. Superfräscht och vårligt.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar