tisdag 11 februari 2014

Pizzabullar

Rensade kylen på ostkanter och bestämde mej för att göra pizzabullar. Hittade ett recept på Ica som jag moddade lite.

1 pkt jäst
5 dl mjölk
1 ägg
1 msk socker
1 tsk salt
4 dl dinkelmjöl
8-9 dl vetemjöl
Värm mjölken till 37 grader och rör ut jästen i den. Tillsätt salt, socker o ägg. Rör ned mjölet och rör ihop till en deg. Jäs under duk i 30 min.
Skär 200 gr skinka i små bitar och riv 200 gr ost. Öppna en burk Mutti pizzasås.

Ta ur degen, dela i två delar. Kavla ut till en rektangulär platta och smeta på halva burken tomatsås. Strö på hälften av skinkan o osten. Rulla ihop till en rulle och skär i 15 bitar. Lägg i bullform på en plåt och jäs i ytterligare 20 min. Gör likadant med den andra deghalvan. Pensla med ägg och strö på oregano och lite flingsalt. Jag gräddade båda plåtarna samtidigt med varmluft 200 grader. 12-15 min.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar